Afryka wciąż nieodkryta

Ponad 120 osób postanowiło wysłuchać ekspertów oraz porozmawiać z praktykami podczas kolejnego organizowanego przez Wielkopolski Fundusz Rozwoju spotkania z cyklu Doing Business. Tym razem obszarem analizy i wymiany poglądów była Afryka, z uwzględnieniem specyfiki biznesowej Wybrzeża Kości Słoniowej, Senegalu i Kenii. Swoją obecnością rangę spotkania podnieśli wyjątkowi prelegenci, znawcy problematyki gospodarczej czarnego lądu: Pan Jan Wieliński – wieloletni ambasador Polski w krajach afrykańskich, Pani Anna Masłoń-Oracz – wykładowca SGH, politolog i ekonomista, Pani Adrianna Szafruga – odpowiedzialna za rynki afrykańskie w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, Pan Piotr Stolarczyk – Kierownik Katedry Finansów i Bankowości Uczelni Łazarskiego, Pan Andrzej Łyko – Prezes Polskiej Izby Gospodarczej Importerów, Eksporterów i Kooperacji, Pan Jerzy Mańkowski – Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Gospodarczego oraz Pan Jean Bernard Diatta – Senegalczyk zawodowo wspierający wielkopolskich przedsiębiorców w Afryce. Po stronie audytorium oprócz przedstawicieli MŚP dało się zauważyć studiujących w Poznaniu, ubranych w oryginalne ludowe stroje studentów z Kamerunu, którzy być może w przyszłości będą multiplikatorami relacji biznesowych, Polska – Afryka.

Pan Jarosław Sierszchulski Wiceprezes Wielkopolskiego Funduszu Rozwoju prezentując ofertę Spółki i zachęcając przybyłych przedsiębiorców do skorzystania z dedykowanych dla ekspansji zagranicznej produktów, podsumował także działalność funduszu w mijającym roku. Jak podkreślił, największe rynki w obrocie handlowym polskich firm mogą ulec w przyszłości nasyceniu, stąd warto poszukiwać nowych kierunków rozwoju, a za takie pod względem potencjału gospodarczego należy uznać kraje afrykańskie. Wymiana handlowa z Afryką to obecnie tylko 1% polskiego handlu zagranicznego. Przywołał też niedoceniany wciąż przez polskich przedsiębiorców wskaźnik obrotu gospodarczego wynoszący około 50 mld USD rocznie jakim jest współpraca z Podmiotami Systemu Narodów Zjednoczonych. Dokonał także analizy wszystkich zorganizowanych spotkań z cyklu Doing Business i określił wspólne – mimo różnorodności tematycznej poszczególnych wydarzeń – wnioski jakie udało się zgromadzić. „Kluczem do udanej ekspansji zagranicznej jest wiedza, kontakty i finansowanie, a te oferuje WFR” – powiedział kończąc swoje wystąpienie.

Rolę Spółki we wzmacnianiu internacjonalizacji przedsiębiorstw naszego regionu akcentował też Pan Jacek Bogusławski, Członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego, który był gościem specjalnym ostatniego w tym roku wydarzenia z cyklu Doing Business.