Ekspansja zagraniczna bez wyjazdu z kraju

05.12.2022
Ekspansja zagraniczna bez wyjazdu z kraju

Coraz więcej firm szuka szybszej ścieżki ekspansji zagranicznej. Czy to w ogóle możliwe? O tak! Kluczem do sukcesu może być właśnie cross border e-commerce.

Ktoś zapyta: co to? Spotkamy się z polskim określeniem takim jak m.in. transgraniczny handel elektroniczny i może brzmi też skomplikowanie, ale to nic innego jak sprzedaż online poza granice kraju. Proste? I takie właśnie jest! Szkoda, że choć polski e-commerce jest duży, bo jest tu ponad 35 tys. e-sklepów, to bardzo przywiązany do rodzimego rynku i bojący się ekspansji zagranicznej. Zdecydowanie czas to zmienić!

To błyskawicznie rozwijająca się dziedzina gospodarki, a rok 2020 był pod względem wzrostów w sprzedaży przez Internet przełomowy. Mówi się, że platformy marketplace, choćby największe Amazon czy eBay, to wejście na skróty na międzynarodowe rynki. To zdecydowanie przyszłość światowego biznesu. Obecnie na samym Amazonie jest już ponad 225 tys. europejskich MŚP, w tym 3,5 tys. z Polski, co daje wzrost o 20% względem 2020 r. W 2021 r. polskie MŚP sprzedały za pośrednictwem tylko tej jednej platformy 25 mln produktów (średnio 50 co minutę) i stworzyły 12 tys. miejsc pracy, osiągając wartość transakcji eksportowych na poziomie ponad 750 mln euro. Dane, i to tylko z tej jednej platformy sprzedażowej, działają na wyobraźnię i zachęcają do e-ekspansji.

Amazon to zdecydowany potentat na światowym rynku sprzedaży towaru przez Internet, ale to nie znaczy, że nie warto uwzględnić innych opcji. Dla przykładu, zainteresowanych rynkiem Ameryki Południowej odsyłamy na Mercado Libre, a rynkami azjatyckimi – do Shopee, Rakuten czy AliExpress. Poniższa mapka przygotowana przez jednego z ekspertów cyklu konferencji na temat handlu transgranicznego zorganizowanych w tym roku przez Wielkopolski Fundusz Rozwoju w Pile, Kaliszu, Lesznie i Koninie niech posłuży jako ściąga.

Co ciekawe, na przełomie 2020 i 2021 roku firma PayPal przebadała pod kątem zakupów w sieci 13 rynków (Stany Zjednoczone, Indie, Japonia, Francja, Niemcy, Rosja, Wielka Brytania, Meksyk, Brazylia, Singapur, Chiny, Australia, Hongkong), a z przygotowanego raportu wynika, że klienci e-sklepów chętniej decydują się na zakupy online w innym kraju i wydają wtedy więcej niż osoby kupujące tylko w obrębie danego państwa.

Pozostając przy skłonności do „wydawania więcej”, jeszcze jedna podpowiedź. Idąc za trendami, warto myśleć o zrównoważonym rozwoju i pod tym kątem dopasować model biznesowy. Można dzięki temu dotrzeć do nowego segmentu klientów. Coraz więcej osób świadomie podchodzi do zakupów i szuka sklepów, które są eko. Z raportu „Odpowiedzialny e-commerce” przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej wynika, że aż 55% kupujących online wybiera sklep na podstawie tego, czy działa on zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat cross border e-commerce? Już 14 grudnia zapraszamy na webinar. Wśród ekspertów Konrad Zach, który od 20 lat pomaga firmom budować i rozwijać internetowe kanały sprzedaży w modelach B2C, B2B oraz marketplace i Kamila Grotowska z platformy Allegro umożliwiającej handel na terenie całej Unii Europejskiej.

Zapisy na stronie wydarzenia: WEBINAR | TRANSGRANICZNA SPRZEDAŻ TOWARÓW

Lidia Piechocka
Ekspert ds. rynków zagranicznych
Wielkopolski Fundusz Rozwoju sp. z o.o.