town

V spotkanie z cyklu Doing Business: Kanada, Gwatemala, Urugwaj

12 grudnia 2018 r. w siedzibie Wielkopolskiego Funduszu Rozwoju odbyło się piąte spotkanie z cyklu wydarzeń biznesowych WFR pt. „Doing Business: Kanada, Gwatemala, Urugwaj” poświęcone przedstawieniu możliwości gospodarczych powyższych państw oraz promocji rozwoju współpracy i wymiany handlowej z wymienionymi krajami.

Wydarzenie otworzył Pan Hubert Zobel, Prezes Zarządu WFR, witając partnera Spółki – Polską Izbę Gospodarczą Importerów, Eksporterów i Kooperacji, wszystkich prelegentów oraz zgromadzonych gości. Następnie głos zabrała Pani Monika Gałganek-Napierała, Dyrektor ds. Ekspansji i Rozwoju WFR, omawiając tym samym dotychczasowe i planowane na 2019 r. sposoby wsparcia ekspansji zagranicznej wielkopolskich MŚP, oferowane przez Wielkopolski Funduszu Rozwoju.

W temacie wsparcia polskich firm za granicą pozostała również Pani Agata Czyrsznic-Dobrowolska, Radca ministra ds. współpracy samorządowej w Departamencie Współpracy Ekonomicznej Ministerstwa Spraw Zagranicznych, która przedstawiła w swojej prezentacji działania ministerstwa w obszarach: dyplomacji ekonomicznej oraz wsparcia promocji polskiej gospodarki i interesów gospodarczych polskich przedsiębiorstw.

Możliwości oferowane przez Kanadę w świetle umowy CETA (kompleksowej umowy gospodarczo-handlowej pomiędzy UE a Kanadą) omówił Pan Bernhard Otterstein, Prezydent Polsko-Kanadyjskiej Izby Handlowej. Przedstawił on pokrótce również najważniejsze informacje o działalności Izby oraz silnych, wieloaspektowych polsko-kanadyjskich relacjach bilateralnych. Co istotne, wskazał też na udział polskich firm w przetargach, jako na jeden z lepszych sposób na zaistnienie na tamtejszym rynku bez angażowania dużych kwot pieniężnych na promocję produktu lub usługi. Następnie Pan John Van Kannel, Przewodniczący Rady Nadzorczej Perła – Browary Lubelskie S.A. uzupełnił wiadomości z zakresu rynku kanadyjskiego w wystąpieniu pt. „Zróżnicowana Kanada. Kto ma szanse?”. Pierwsze sukcesy Zagranicznego Biura Handlowego w Toronto przybliżył uczestnikom Pan Rafał Kuźmicki, Konsultant na rynek Stanów Zjednoczonych i Kanady Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Wskazał także na perspektywiczne branże, takie jak: branża budowlana, rolno-spożywcza czy ICT wraz z przykładami firm, które mogą poszczycić się efektywnym wejściem na rynek Kanady. 

Kolejny panel rozpoczął się wystąpieniem Pana Andrzeja Braitera, Ambasadora Tytularnego, byłego Ambasadora RP w Angoli, Wyspach Św. Tomasza i Książęcej, Belize, Gwatemali, Kostaryce, Salwadorze i Nikaragui, Hondurasie i Brazylii, który szczególną uwagę poświęcił aspektom kulturowym krajów Ameryki Południowej. W bardzo przystępny sposób przedstawił latynoskie podejście do relacji biznesowych – dowiedzieliśmy się np. że w Gwatemali czy Urugwaju nie rozpoczynamy biznesu od bezpośrednich rozmów o naszych produktach, lecz od nawiązania pozytywnych relacji międzyludzkich. O plusach/powodach do rozpoczęcia działalności na rynku gwatemalskim mówili: osobiście - Pani Katarzyna Mikołajczak, Konsul Honorowy Republiki Gwatemali w Poznaniu oraz wirtualnie - Pan Pablo Rodas-Martini reprezentujący Emerging & Frontier Polska, a o oczekiwaniach urugwajskiej gospodarki opowiedział zgromadzonym gościom Pan Andres Jorge Schuhl, Konsul Honorowy Urugwaju w Poznaniu, który przybył do siedziby WFR wraz z Panią Virginią Pacheco Prado, Konsul w Ambasadzie Wschodniej Republiki Urugwaju w Polsce.

Niezwykle istotnym głosem w dyskusji na temat sposobów i możliwości wchodzenia na rynki zagraniczne jest również głos przedsiębiorców-praktyków: w ramach tematyki rynku urugwajskiego o swoich doświadczeniach opowiedział Pan Jacek Klimek, ciekawie określając Urugwaj jako małą Europę w Ameryce Łacińskiej, oraz Pan Maciej Jurga, reprezentujący firmę Powerfarm, który wskazał zarówno wady, jak i zalety współpracy na tamtejszym rynku, jednocześnie podkreślając bardzo dobrą ofertę polskich producentów dla krajów rozwijających się z uwagi na stosunek ceny do jakości. Punkt widzenia przedsiębiorcy działającego w Urugwaju przedstawił w przesłanym wideo również Pan Maciej Molenda. Analogicznie w przypadku rynku gwatemalskiego, także za pomocą transmisji wideo, o swoich doświadczeniach opowiedzieli: Pani Anna Hnidiuk oraz Pan Adam Radziszewski z Sempre-Arte-e-sklep.

Tradycyjnie już moderatorem wydarzenia była Pani Agnieszka Pawłowska, Konsultant ds. Strategii Eksportowej WFR, specjalizująca się m.in. w zarządzaniu eksportem, wprowadzaniu i rozwijaniu produktów na rynkach zagranicznych, budowaniu wizerunku marki oraz marketingu międzynarodowym.

W przerwie pomiędzy blokami panelowymi, przedsiębiorcy chętnie wymieniali się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami z ekspertami. WFR przeprowadził również ankietę wśród zgromadzonych gości w celu sprecyzowania potrzeb uczestników w kontekście zainteresowania analizą konkretnych rynków.

Mając na uwadze powyższe, wiemy już na pewno, iż cykl wydarzeń biznesowych WFR kontynuowany będzie w przyszłym roku, a kolejną serię wydarzeń rozpocznie zaplanowany na luty 2019 r. „Doing Business: Georgia” . Wszystkich zainteresowanych ekspansją zagraniczną serdecznie zapraszamy!